به گزارش اکوایران، ساعاتی پس از این‌که کرملین رهبر گروه مزدور واگنر را به شورش مسلحانه متهم کرد، یوگنی پریگوژین، موسس و رهبر این گروه روسی، در روز شنبه گفت جنگ‌جویان واگنر از مرز اوکراین به روسیه عبور کرده‌ و آماده‌اند تا «آخر راه» مبارزه علیه ارتش مسکو پیش بروند.

در این شرایط، به نوشته خبرگزاری رویترز، از آن‌جایی که به نظر می‌رسید درگیری طولانی مدت بین پریگوژین و فرماندهان ارشد نظامی کرملین به اوج خود رسیده، سرویس امنیتی FSB روسیه یک پرونده جنایی علیه او باز کرده است. این سازمان از نیروهای شرکت نظامی خصوصی واگنر خواسته تا دستورات او را نادیده گرفته و او را دستگیر کنند.

پریگوژین در یک فایل صوتی ضبط شده در تلگرام گفته که جنگ‌جویان واگنر وارد شهر روستوف در جنوب روسیه شده‌اند. او گفت که او و افرادش هر کسی را که در راه آن‌ها قرار بگیرد نابود خواهند کرد.

پریگوژین روز گذشته بدون ارائه مدرک گفته بود که رهبری نظامی روسیه تعداد زیادی از سربازان وی را در یک حمله هوایی کشته و وعده داد که آنها را مجازات کند. او گفت که اقدامات او یک کودتای نظامی نیست. اما در یک سری پیام‌های صوتی دیوانه‌وار، که در آن صدای او گاهی متفاوت بود و نمی‌توانست مستقلاً تأیید شود، به نظر می‌رسید که گروه شبه‌نظامی 25000 نفری او در مسیر برکناری رهبری وزارت دفاع در مسکو است.

خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع در یک سرویس امنیتی، تدابیر امنیتی جمعه شب در ساختمان‌های دولتی، تأسیسات حمل‌ونقل و دیگر مکان‌های کلیدی در مسکو افزایش یافته است. به نوشته تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌روزرسانی‌های شبانه‌روزی این ماجرا را دریافت می‌کرد، در حالی که کاخ سفید اعلام کرد که اوضاع را زیر نظر داشاه و با متحدانش مشورت خواهد کرد.

در همین حال، کی‌یف گفت که مرحله اصلی ضد حمله اخیر علیه مسکو هنوز آغاز نشده است. هانا مالیار معاون وزیر دفاع به تلویزیون اوکراین گفت: «ضربه اصلی هنوز در راه است». یک ژنرال ارشد اوکراینی هم از «موفقیت‌های محسوس» در پیشرفت در جنوب و شرق اوکراین خبر داد.

در این وضعیت، ژنرال سرگئی سوروویکین، معاون فرمانده کمپین روسیه در اوکراین، خطاب به جنگ‌جویان واگنر گفت که از پوتین اطاعت کنند، فرمان فرماندهان مسکو را بپذیرند و به پایگاه‌های خود بازگردند. او گفت که اختلافات سیاسی حاد به سود دشمنان روسیه خواهد بود. سوروویکین در ویدئویی که در تلگرام منتشر شده در حالی که دست راستش روی تفنگ قرار گرفته است، گفت: «از شما می‌خواهم دست بردارید».

این بن‌بست که بسیاری از جزئیات آن هنوز نامشخص است، به نظر بزرگترین بحران داخلی است که پوتین از زمان اعزام هزاران نیرو به اوکراین در فوریه سال گذشته با آن مواجه شده است. پریگوژین، که زمانی متحد پوتین بود، در ماه‌های اخیر درگیری شدید فزاینده‌ای با مسکو داشته است. اوایل روز جمعه، به نظر می‌رسید که او از مرزهای جدیدی عبور کرده و گفت که منطق کرملین برای حمله به اوکراین، که آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، بر اساس دروغ‌های مقامات ارشد ارتش در حال انجام است.

واگنر در ماه گذشته عملیات تصرف باخموت اوکراین را برعهده داشت، که بزرگ‌ترین پیروزی روسیه در 10 ماه گذشته بوده است. پریگوژین از موفقیت خود در میدان جنگ برای انتقاد از رهبری وزارت دفاع استفاده کرده است. او ماه‌ها آشکارا وزیر دفاع سرگئی شویگو و ژنرال ارشد روسیه، والری گراسیموف را به بی‌کفایتی متهم کرده است.

هم‌چنین سپهبد ارتش ولادیمیر آلکسیف درخواستی ویدیویی صادر کرد که در آن از پریگوژین خواست تا در اقدامات خود تجدید نظر کند. وی گفت: «تنها رئیس جمهور حق تعیین رهبری عالی نیروهای مسلح را دارد و شما در صدد تعدی به اختیارات او هستید«